Az elidegenítési és terhelési tilalomról

2019.03.05

Általában pénzintézetek az ingatlant terhelő jelzálogjoguk védelmében szokták bejegyeztetni az ingatlan-nyilvántartásba az elidegenítési és terhelési tilalmat, de bejegyezhető például tartási jog biztosítékaként is. Azonban a tilalom nem csak szerződésen, hanem bírósági határozat vagy jogszabályi rendelkezésen is alapulhat. Az elidegenítési és terhelési tilalom a biztosított joggal együtt megszűnik.

Ha az ingatlan tulajdoni lapján szerepel az elidegenítési és terhelési tilalom, akkor a jogosult (pl. pénzintézet) engedélye nélkül az ingatlan tulajdonosa nem ruházhatja át az ingatlan tulajdonjogát, nem terhelheti meg azt, nem ajánlhatja fel biztosítékként az ingatlanát.

Előfordul olyan eset, amikor egy házaspár a házépítéshez hitelt vesz fel,de a ház csak a férfi nevére kerül. Ahogy telnek az évek, gyerekek születnek a házaspár úgy gondolja, hogy mégiscsak a feleség nevére szeretnék íratni az 1/2 tulajdoni hányadot, ezért a férj a feleségnek ajándékozná a fele részét. Azonban az elidegenítési és terhelési tilalom miatt ez már nem olyan egyszerű, ugyanis a pénzintézet hozzájárulását előbb be kell szerezni, mert a jogosult engedélye nélkül a földhivatal nem jegyzi be az új tulajdonost. Egy banki engedélyezési eljárás előzi meg a máskor egyszerű ajándékozási szerződés földhivatali benyújtását.

Az elidegenítési és terhelési tilalom nem zárja ki az elbirtoklással való tulajdonszerzést, amennyiben annak feltételei fennállnak.

Érdemes arra is odafigyelni, hogy amennyiben az elidegenítési és terhelési tilalommal biztosított jog megszűnik -például kifizettük a banknak a hitelünket, ezért a jelzálogjog is megszűnik az ingatlanunkon-ki fogja töröltetni ezt a földhivatalban. (Egy jelzálogjog törlésének díja a földhivatalban jelenleg 6.600,- Ft.) Nem minden esetben derül ki egyértelműen a kölcsönszerződésből, hogy a jelzálogjog töröltetése kinek a feladata, ezért a hitel visszafizetését követően mindenképpen érdeklődjünk az adott banknál, illetve nézzünk egy friss tulajdoni lapot. Az idő múlásával később a törlés már komoly problémát jelenthet, ezért idejében járjunk utána! Ha szükséges vegyünk igénybe ügyvédi segítséget hozzá, megéri.